BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

15.11.10

Even The Best Part Of The Song Will Somehow End

bismillahirrahmanirrahim


at last, the third semester had ended




now is practical time




das bedeutet, that i have to take bus at 6.45 every morning




get back to cemara like at 9 or 10





this time, the schedule is more cruel (eh, the sentence sounds nice, hakhak)




because last time, kelas plg lambat pun habis kul 7




tp kali ni, klas plg lambat abis kul 9




7 pg - 9 mlm....wow




nk tau x?





cg sains aku xtipu






smlm aku beli sebotol kaya nk mkn ngn roti





tp ntah cmne, tudung (labuh) botol tu ketat plak




as i arrived at my wit's end (walamak ayat)




aku terigt eksperimen mase kecik2 dulu





kan dulu dlm sains kite blaja




"metaal expand upon heating"




so, i'm like, well, knape tidak cuba?




aku pun panaskan air dan letak botol kaya tu dlm air panas





well guess what? XJD!!! SUMPAH!!




aku mula resah




"cmne ni? aku nk kaya, xkesah la aku jd kaya ke x" aku bmonolog




tibe2 kwn aku ckp





" ko ni, xkan la letak 10 saat dh nk kembang"




(tersipu-sipu)




in the end, mende tu bjaya gak





dan...cg sains aku xtipu, hua3...





apa yg aku nk citer ialah





usahalah sedaya mungkin utk apply ape yg kte blaja dlm hidup





qaala ala'raab, "al'ilmu bila 'amalin, ka (asy)syajar bila thamarin"



"ilmu tanpa amal, ibarat pokok tanpa buah"



pokok tanpa buah la,



mcmmana nk bbuah



kalau tau org yg mengamalkan sunnah itu 'yuhbibkumullah'



tp xberusaha bykkan amalkan sunnah?



mcmmana nk bbuah,



kalau tau baca satu huruf al-quran dpt 10 pahala tp xbaca?




mcmmana nk bbuah kalau tau



mengumpat, mengeji, mengutuk org itu dilarang dlm quran tp masih mengumpat?






di sini pun aku nk sentuh sikit ttg memilih isteri





eh, bukan2, maksud aku memilih amalan





aku igt lg, presiden badar masa f4, akh azrul azuan




mase tu ade krisis ape ntah xigt




solat dlm dorm ke liqa' al-mulk, dh lupa dah, tp mende2 cmtu ah





die ckp, "kite suke memilih nas2 yg ringan, knape tidak kite pilih nas yg berat"





contohnya, solat bjemaah






ramai org yg xsolat bjemaah ni akan bg dalil yg solat bjemaah tu sunat je




kenapa diorg xtgk dalil yg lbih berat mcm




solat bjemaah dpt 27 pahala




pastu solat bjemaah ni, hanya dlm mazhab syafi'i shj yg sunat muakkad




dlm mazhab lain wajibkan solat jemaah (betulkan kalau silap)




pastu knp x amik pdgn imam nawawi yg mengatakan




"tidak (sempurna) solat seseorg yg tinggal dlm jarak 40 buah rumah dr masjid"




bukankah dgn solat bjemaah tu dpt menunjukkan ppaduan islam?




bukankah pergi ke masjid tu dpt menjadi lambang pengorbanan (walaupun kecil) kpd islam?




dlm qur'an sendiri ade menyebut "... warka'u ma'a (ar)raki'in)" Al-Baqarah, 2:43




"rukuklah bsama2 org yg rukuk"





sebahagian ulama' m'ambil ayat ni sbg dalil solat bjemaah




dan byk lagilah dalil solat bjemaah...




org akan bg dalil mende tu sunat




tp bukankah wajib b'amal dgn apa yg kita tahu?




haaa...




mmg betul, mungkin xmampu nk amalkan semua,




tp, la tadraku kulluhu, la tatraku kulluhu





"apa yg kamu xingin/xdpt/xmampu lakukan semuanya, jgn ditinggal semua"


xkan pakai kopiah mase smayang pun xmampu?




xkan smayang maghrib kat masjid pun xlarat?




xkan baca 3 qul (yg xsampai 5 minit) sblum tidur pun susah?




xkan amal sunnah yg biasa2 (mulakan sesuatu dgn yg kanan, etc) pun xleh wat?




dah pemendenye pengorbanan kita terhadap islam?





igtlah, Allah xbebankan hamba2nya lbih dr kemampuan




bmakna syariat yg Allah turunkan, pasti dlm kadar kemampuan kita




semoga sedikit dr yg aku tulis ni,




menjadi peringatan bg diri aku,




utk sentiasa m'amalkan apa yg dipelajari




sbg p'igtn, kata ibn Athaillah as-sakandari dlm kitab nye, al-Hikam,




"kamu bersungguh2 utk apa yg telah dijamin ke atas kamu (rezeki),




sedangkan kurang usahamu ke atas apa yg dituntut kpdmu (ibadah dll),




itulah tanda butanya mata hatimu"




semoga kita xtermasuk dlm org yg buta hati




marilah b'ubah sedikit demi sedikit




kalau hari ni lpas solat xbaca quran,




esok bacalah satu ayat,




sesungguhnya, amal yg sedikit dan berterusan itu lebih disukai Allah...




till then, assalamualaikum



"selamat hari raya aidiladha. sama2lah menyembelih 'binatang' yg ada dlm diri"



"fizikku hancur...isk3"


"dah 2 kali aku mimpi kau. ni mesti sbb rindu sgt2"

7 orang telah berkata....:

Anonymous said...

salam alayk~

1.tahniah
berjaya mengapply!

2.well... takpe... 9 malam pun.. pengalaman tu penting

3.thanks 4 da reminder.... perkara2 yg selalu dinggap remeh...

p/s:
nice english
susah nak caye physics ko teruk
rindu apae?? mr sudad?? huhuuhuhu

salha said...

salam...
nmpk link ni kat psc intec punye fb.
terima kasih atas peringatan...walaupun lps baca rasa mcm terkena kat diri sendiri...
tahniah, qulil haq walau kana murran..

Annas Alias said...

anonymous

wsalam~

huhu, thx, smoga anda juga...

aihhh, mmg pengalaman tp pengalaman yg berat..

ohh, itu utk diri sdiri...dan sape2 yg bace

p/s:
err, kamil punye lg nice
pcayalah!
of kos i miss him, but in this post, not him

salha

welcome...terkena tu la bagus, boley berubah, kalu x terkena, nnt ade rase kite dh ok. thx 4 coming.

Annas Alias said...

eh anonymous, sapekah anda??

Anonymous said...

'abdullah

akubukansapesape said...

good luck in everything annas...
wow... encouraging x aku? haha..

Annas Alias said...

anonymous

semua org adalah hamba Allah..

wana

thx =) erk? apsal encouraging lak?