BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

27.11.09

Hujan Emas Di Shah Alam, Aku Tetap Nak Balik Terengganu!

bismillahirrahmanirrahim

selamat hari raya aidiladha kpd semua
semoga dgn takbir dan tahlil yg dilaung2kan akan menjadikan kita muslim yg lebih baik
insya-Allah...
nk cerita byk psl raya korban ni pun
mungkin korg seme dh tahu
tambah2 lagi dgn program2 kat tv + khutbah +ceramah yg diadakan
insya-Allah semangat kita utk berkorban demi Islam bertambah
tp walaupun semua sudah sedia maklum psl korban
aku nk jugaklah sebut sedikit psl korban ni
xdelah sia2 sgt baca post nih
aku pun tau korg seme tahu lebih byk dr aku
so, mana2 yg silap bg atau nk tambah pdgn tu, sgt2lah dialu2kan
kbetulan mlm raya tu, kat tv 1 ada forum perdana
tajuk forum tu membincangkan psl hati kecil
sgt menarik
die bincangkanlah yg org islam yg nk berjuang/beramal/berjihad
xboleh hati kecil
xboleh mudah putus asa dan cepat mengalah
bygkan kalau nabi ibrahim dan nabi ismail tu dahulu org yg berjiwa kecil
sudah tentu nabi ibrahim xsanggup nk melaksanakan perintah Allah
dan nabi ismail pula xrela disembelih
dan bg pdpt aku pula,
aku rase islam itu tertegak dgn adanya pengorbanan
fikir2kanlah,
nk solat kne korban masa & tenaga,
nk puasa pun sama, korbankan tenaga,
nk zakat, kena korbankan harta,
nk haji, lebih2 lagi berkorban
nk amar makruf nahi munkar/dakwah, kne tahan kate2 org
nk buat perkara2 agama, kdg2 kne dgr cemuh2an org
nk berjihad, sampai kne berkorban nyawa
oleh itu, aku menyeru diri aku dan sape2 yg baca nih
agar kita sama2 tingkatkan semangat berkorban
dan semoga Allah jdkan kita org2 islam yg sanggup berkorban demi-Nya
insya-Allah...

****************************

2009 adalah tahun bersejarah
sbb ni adalah 1st time raya haji xbalik terengganu, huhu
aku xde r kisah sgt sbnanye (ke aku kisah? duhh)
tp ape yg aku sgt kecewa, kt sini sgtlah x meriah rayenyer
wuwuwu~
perbezaan raya haji di shah alam dgn hari2 biase ialah
1) sembahyang raya

2) sembahyang raya...lagi??
3) dan...sembahyang raya??
ishk2, sedey btul
dahla smayang raya surau tu abis awal
8.45 dh abis khutbah
balik2 umah, sarapan, pastu dh xtau nk buat ape
aku pun tanye din, "err, nk buat ape lagi din?"
semelih lembu arini (raya ke-2)
haihhh, kalu kat terengganu nih,
siap tlg org kat tpt semelih lembu lagi
(walaupun xtolong byk)
pastu kalau mlm plak, mesti bakar daging mkn ngan air asam
fuhh.....
dah2 xmoh citer dah, xsanggup
ish, citer daging bakar ngan air asam terus lapar
haaa, kt bwh ni ade gambar2 binatang yg biase dijadikan korban
dan jugak yg xbiasa dijadikan korban (erk??)
haish, yg ni best r kwn2 mesir jordan dpt mkn

hah, ni yg femes r kat malaysia. td baru tgk org kuarkan otak lembu.
pastu ade budak tu kate usus. hahaha, lwk giler. kalulah usus lembu kat kpale,
mkn byk lembu tu mkn, mkn besar kpale die, hehe

ayam ni mane bleh wat korban. syarat binatang korban ialah 4 kaki.
tp ade pdpt kate kalu dh xde sgt binatang nk wat korban, ayam/itik pun bleh??



kambing. haaa, ustaz kat surau umah aku ni bg tips, kalu nk wat korban,
korban seekor kambing lg baik dr 1/7 bhgn lembu
sbb setiap bulu haiwan korban akan dikira sbg satu kbajikan/hasanah.


nama binatang ni gazelle. bleh ke wat korban ek??




ni plak llama. aku pun terfikir gak. bleh ke wat korban??
ape2 pun, seb bek tupai xde.
kalu x, tak sangup aku melihat haiwan yg sebegitu comel disembelih idup2
(ade ke sembelih bila dh mati?)
sampai situ dulu, assalamualaikum.
"ok, r. satu je best. jln raya shah alam jd lengang. xpnah tgk tuu.."

7 orang telah berkata....:

ainazirah said...

syarat dier binatang ternakan 4 kaki an? so, haiwan liar xleh laa

stakat ak tau je =))

Annas Alias said...

ow. betul gak. thanks2.

(tp kalau ade org ternak llama ngan gazelle tuh?? haha...)

Baihaqi said...

8.45 dah habis khutbah?? awalnyeeeeeeeeeeeeee...

ak kat KL ni pun habis 9.30...tengok beza 45 minit..banyak tu...

armouris said...

info tentang kebaikan cara sembelih Islam kat sini - Kelebihan Menyembelih Binatang

EmberPen said...

aku trasa mcm masuk petting zoo dgn dipandu oleh tourist guide yg mnerangkan ttg haiwan2 tu.

Annas Alias said...

bai

haha, tu r. dh la smayang start 8.15. habis khutbah 8.45. so, smayang+khutbah = 30 minit je. haha, xfeel lgsg raya kat sini, haihhh....

armouris

thank you very much!

muhammad

haha, xpe2, bukan slalu pegi zoo ek, muhd?

husna tawfiq said...

hehe..
saje nk kongsi..
kat sini, xde kambing..
klu ad mesti xlame hidup..sejuk..
ad kambing biri2..
khoruf namanya..
nampak cam debab..tapi slim je khoruf ni..hehe