BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

25.5.09

2 Cerita, Bukan 2 Jahitan

bismillahirrahmanirrahim. em, ape aku nak tulis ek? HA!! ade idea!


CERITA SATU: cerita "huhu" dr plkn
mase tu adalah mlm kat kem plkn kg. baharu
masa tu, pasar gelap ade lagi
yg mane dimansuhkan seminggu dua lpas tu sbb xde lesen
(adoiii, nk meniaga dlm kem pun kne lesen gak ke??)
makanya, pd mlm tu, adelah sorg india
kita anggapkan shj nama dia jagasuara jageswaran
adapun jageswaran ni lapar gamaknya
jd, dia pun pesan la kat org burger tu (org burger??)
"burger ayam satu xnak ayam"
jd, oleh sebab permintaan yg byk, org burger tu pun kate
"ok2, tunggu kjap eh, awak jln2 dulu nanti dtg balik"
patuh saje la si india tuh
adepun sesetengah org melayu ni fi'ilnye suke wat khianat kat org
maka, ade la sorg melayu ni
anggapkan nama dia err, najib
najib ni pun pesan burger
"burger daging satu"
(nampaknya, org melayu suke makan daging, hmmm)
jd, dipendekkan cerite, siap la kedua-dua burger tersebut
adapun sebab najib ni td menunggu dekat dgn gerai tuh
die cepat la sedor akan perihal siapnye burger td
maka, seperti dirancang
die pun amik burger jageswaran td
tp, apsal die wat lagu tu?
hehe, org india kan xleh makan daging lembu
maka, tertukar lah burger mereka
si jageswaran ni pun, amik burger die, gi bwk balik dorm
si najib khianat ni pun ikut la
di dorm, jageswaran melapah burgernya serakus-rakusnye
maka, tersengih-sengih la najib dan geng2nye melihat akan perihal jageswaran itu
lalu, bila tinggal akan sedikit lagi nk abis burgernye itu
terpacul oleh mulut jageswaran akan ayatnya
"knape burger ni rase lain eh?"
maka, diarah dia oleh kwn die utk tgk daging ape dimakannya itu
ape lagi, terkejut la jageswaran itu
akan mengetahui daging yg dimakannya itu ialah tuhannya
dgn penuh penyesalan die merungut
"ayoyo, susahlah mcm ni"
senyap seketika
merenung akan cebis akhir daging burger itu,
die berkata
"tp alang2 dah makan, habiskan sajalah"
pap. ditelannya habis tuhannya dgn penuh rela
ape lagi berdekah-dekah terburai gelak tawa budak2 dorm dia
ish2...
nilah kisah jageswaran memakan tuhannya
moral: perhatikan ape yg kita makan. jgn main mkn je.
CERITA DUA: cerita kehebatan kuasa Allah
jd, smalam, aku bwk budak2 intec iaitu
wawan, pipit dan ammar
ke pusat bandar shah alam
dipendekkan cerita
kami pun dah nak balik
kitorg naik la teksi
utk pertama kalinye aku rase seronok naik teksi
sbb pakcik teksi tu ramah amat x 40 orgnye
jd, hala balik tu,
die cerite skit pengalaman die bwk org
ade satu petang
pakcik ni ditahan oleh sorg makcik
makcik ni mintak dihantar dr shah alam ke puduraya
masa tu 5.30 ptg
makcik tu pulak mintak sampai ke puduraya pukul 6
ikut logik akal kata pakcik ni
mmg mustahil la nk sampai sana pukul 6
sbb pukul 5.30 tu masa org balik keje
jd, makcik ni mmg merayu sgt2 sbb die dr johor
hantar anak laki bongsu die ke intec tu
sbb anak laki die tu manja (x gune punye laki, nyusahkan mak)
die merengek2 (bak kate pakcik tu) x bg mak dia balik
makcik tu pun terlambat lah
bas tiket pukul 6
skang 5.30
pakcik tu pun x tau nk wat ape,
die ckp kat makcik tu
saya boleh bwk makcik tp saya x janji boleh sampai pukul 6
makcik tu tersgtlah gembira sbb 2 teksi sblumnye pun refuse nak hantar
mmg pelik kate pakcik tu
masa nak hantar makcik tu, jalan sesak
tp, die jalan lancar Subhanallah
hebat kuasa Allah
nk jdkan cerite
makcik tu sempat lah sampai 5 minit sebelum kul 6 kat puduraya
pesan pakcik tu kat aku
"nak, kita ni manusia. kita ni lemah. satu hari nanti kita pasti akan susah.
masa tu, kita akan nakkan pertolongan org.
tp, kalau x pnah tolong org mcm mana org nak tolong kita?
tu la pakcik yakin, kalu kite tolong org, satu hari nanti kita susah, org akan tlg balik"
so, ...
aku pun bukan baik sgt, tp sekadar nasihat
ringankanlah tulang nk tlg org
mcm kamil yg satu hari tlg makcik tua naik jejantas kat kisas
bagus kamil tu.
sampai situ dulu, yg baik amik, yg buruk tohok.
assalamualaikum

7 orang telah berkata....:

Mohamad Baihaqi bin Mohamad Basri said...

cite satu; kelakar betul....haha...nampak sangat pegangan x kuat...mana nak kuatnye kan...dah x betul...
moga kite tetap di jalanNYA...insya-Allah

cite dua:
Masya-Allah, best kan dibantu Yang Maha Esa...

F a r i z z a i d I said...

adeih, sdap weh burger plkn
rindu gle nih

slumber dek je die makan, x gne betul

ak pon bru je bwk member gi pusat bandar arituh

tp ak sendiri blur, sbab x pnah naek bas.

haha (=

awe said...

sbb pakcik teksi tu ramah amat x 40 orgnye

ko mmg kuat hiperbola la mek..

erm..sape la anak laki makcik tu
haih...
manja yg amat..

dulu ko ade amek pendidikan moral ke?
sume post ko ade moral
baguih naa la ko

EmberPen said...

cter ptama:
amatlah sedap ya amat, burger tu (xtaula ana merasa nnt ke x, bakal kot)
tuhan dia makan? hua x45

cter kdua:
mmg blaku slalu. rasanya kita sume pnah mlaluinya cuma xterfikir pun.
haha
(luahan hati...)

Annas Alias said...

baisuci

cite satu: insya-Allah, aminnn.
cite dua: em, of kos. harap2 kite pun dpt gak satu hari nanti

fariz (aku tau ko akan dtg, hehe)

tau xpe, tp kene halau, siot tul.
xpnah nek bas fariz? haha, xpe2 try again, haha.

awe

kuat hiperbola MEK?? mek tu utk pompuan r,duhhh

pendidikan moral? haha, mane ade.

muhammad

cite satu: die mkn tuhan die muhd, huhu, sungguh xleh bla

cite dua: em, yes2.

awe said...

habeh tu awang tu utk perempuan jugek ke?

Annas Alias said...

awang tu spesel utk ko, haha.